„Lepší je moudrost než síla…“ Kazatel 9:16
Pokud to myslíš vážně se změnou svého dítěte – pracuj na změně sebe sama! Pokusy změnit druhé většinou stejně nefungují. Dospívající vnímá takové úsilí stejně, jako když řekneš: „Nejsi pro mě přijatelný.“ To je nejlepší způsob, jak ho změnit v bojovníka za svobodu, a jeho záměrem bude odporovat tvému úsilí o jeho změnu. Ten nejlepší způsob, jak někoho změnit, je změnit způsob, jak s ním jednáš. Když změníš své kroky, celá taneční rutina se změní, protože jsi změnil to, na co dotyčný reaguje. Pokud to, co děláš, nefunguje, přestaň to dělat a dělej něco, co funguje! Nemusíš na poprvé přijít s dokonalým řešením. Pouhé zastavení únavného, frustrujícího, konfliktního tance zlepší prostředí, zmenší stres a odpor a pomůže najít cestu pro účinnější strategii.
Rýpání pouze vede děti k tomu, aby se ptaly: „Proč tě mám vždycky v zádech?“ Odchyluje je to od skutečných problémů. Zmenšením napětí, zatímco potvrzuješ, jakou hodnotu pro tebe dítě má, zvyšuješ svou pravděpodobnost úspěchu. Mysl dospívajícího je „propojena dráty“ jinak. Není bláznivý, pouze má co dělat s rychle se měnící chemií. Byly doby, kdy jsme si mysleli, že do věku pěti let jsou ukončeny změny v mozku. Úplně jsme se mýlili! Nyní víme, že jeho vysoce náročný rozvoj probíhá v dospívání. V nově se rozvíjejícím dospívajícím mozku se neurony spontánně spouštějí bez varování nebo vědomých důvodů a ponechávají tvoje dítě přemoženo pocity, kterým nerozumí a které se ještě nenaučilo kontrolovat. Proto se chová nerozumně, nedůsledně, nepředvídatelně, dráždivě.
Tvým úkolem je pokoušet se tomu rozumět a mít na něj uklidňující vliv. To „bláznění“ pomine. Zatím se modli: „Lepší je moudrost než síla…“ (Kazatel 9:16).